Tu jesteś: Medcentre | Medycyna w pigułce  »  Porady  »  Jak dbać o kręgosłup?

Jak dbać o kręgosłup?

Opublikowano w kategorii Porady       
Jak dbać o kręgosłup?

Najważniejszy element kostnej konstrukcji naszego ciała. Nie sprzyjają mu deformacje, obciążenia, nadmierne eksploatowanie. Często zaniedbywany podczas codziennych czynności. Przynieśmy mu ulgę już od dziś.

Precyzyjna konstrukcja składająca się z wielu kostek - kręgów, oddzielonych dyskami, pełniącymi funkcję amortyzujących poduszek. Zwyrodnienia, powodujące ucisk na nerwy i wywołujące dokuczliwy ból, to efekt zaniedbania, o którym przypominamy sobie dopiero w chwili pierwszych objawów. Wtedy często jest już za późno na naprawienie powstałych szkód. Oto kilka zaleceń wartych przestrzegania.

1. Siedzenie dobija, chodzenie sprzyja
Praktycznie 1/3 życia spędzamy w pozycji siedzącej, która znacznie obciąża kręgi i dyski. Najlepszą formą ćwiczeniową jest chodzenie - pobudza mięśnie stabilizujące, które działają jak naturalne wspomaganie i podtrzymują nasz układ kostny. Wszelka dynamiczna i nieofensywna aktywność fizyczna (pływanie, bieganie), która pobudza wzrost mięśni podtrzymujących, jest zbawienna dla układu kostnego.

2. Praca biurowa
Wybierajmy raczej wysokie, twarde krzesła w miejsce "zapadających się" kanap i foteli. Wymuszą one na nas zachowanie wyprostowanej sylwetki. Unikajmy oparć, starając się trzymać kolana poniżej miednicy.

3. Odpoczynek nocny
Pomoże twardy materac z poduszką zachowującą naturalny kąt układu odcinka szyjnego. Podłoże powinno równomiernie podtrzymywać całe ciało. Podczas snu unikaj pozycji embrionalnej. Kobiety - z racji dużego wcięcia w talii - powinny stosować wałek korygujący, który zniweluje różnicę między ciałem a materacem w pozycji bocznej.

4. Masaże
Stosujmy je przy najmniejszych dolegliwościach. Rozluźniają napięcia międzykręgowe, przywracają właściwy układ dysków. Nie musi być to od razu wizyta u profesjonalisty - na rynku dostępne są urządzenia masujące, które mogą przynieść niemal natychmiastową ulgę obolałym plecom.

5. Stres
Pamiętaj, że napięcia płynące z umysłu przenoszą się na te czysto fizyczne. Pomogą oddechowe techniki relaksacyjne, połączone z prostowaniem kręgosłupa w pozycji pionowej lub poziomej (zawsze na twardym podłożu!).

6. Inna aktywność
Ciężkie prace fizyczne wykonuj tak, by angażować w nie maksymalnie mięśnie, a minimalnie układ kostny. Ciężary (dostosowane do swoich możliwości) podnoś na ugiętych nogach i przy prostym kręgosłupie, prace wykonuj z przerwami, a w ramach odpoczynku zamiast siadania zrób krótki spacer w wyprostowanej pozycji.

 

Główny nośnik ciała wymaga wiele troski, by służyć nam jak najdłużej w najwyższej formie. Nie zniwelujemy wszystkich zagrożeń, ale zawsze możemy zminimalizować ich skutki. Dbałość o ogólną kondycję fizyczną oraz przestrzeganie podstawowych reguł pozwolą nam dłużej cieszyć się sprawną, wyprostowaną sylwetką.