Tu jesteś: Medcentre | Medycyna w pigułce  »  Porady  »  Domowe sposoby na przeziębienie

Domowe sposoby na przeziębienie

Opublikowano w kategorii Porady       
Domowe sposoby na przeziębienie

Obiegowa anegdota mówi, że katar leczony trwa tydzień, a nieleczony siedem dni. Niezależnie od jej prawdziwości warto poznać, jak domowymi sposobami ulżyć sobie w związanych z nim niedogodnościach.

Podstawową regułą jest utrzymywanie organizmu w ciepłych temperaturach. Gorące kąpiele, moczenie stóp w wodzie z dodatkiem soli, nacieranie rozgrzewającą kamforą, dodatkowy koc czy ciepła pidżama - wszystko to ma zewnętrzne działanie rozgrzewające. Dodanie do kąpieli olejku lawendowego i eukaliptusowego dodatkowo udrożni obolałe i zapchane śluzówki nosowe. Temu samemu służą też inhalacje z rozpuszczonym w ciepłej wodzie olejkiem sosnowym - po nakryciu głowy ręcznikiem nad miską z płynem należy oddychać kilka minut przez nos.

Wszystko, co rozgrzewa, ma w przeziębieniu działanie lecznicze. Dotyczy to także potraw. Bardzo ważne jest uwzględnienie w codziennej diecie wysokiej zawartości witaminy C - zawiera ją sok z cebuli, czerwona kapusta, oczywiście cytrusy, czosnek. Niezastąpiony jest rosół z kury i warzyw - posiada wiele cennych i łatwo przyswajalnych składników odżywczych. Gorące mleko z miodem i czosnkiem - choć niezbyt smaczne - potrafi szybko postawić na nogi. Osoby dorosłe mogą (oczywiście w umiarkowanych ilościach) pokrzepić się równie rozgrzewającym grzanym piwem z dodatkiem cynamonu, miodu i goździków. Do herbaty warto dodać kilka płatków imbiru,  łyżeczkę miodu i cytrynę albo sok malinowy.

Towarzysząca przeziębieniu gorączka nie zawsze musi być złym objawem - jest naturalną oznaką zwalczania choroby przez organizm, kiedy zwiększona temperatura sprzyja powstawaniu przeciwciał. Jedynie przy wyjątkowo podwyższonych jej stanach ( w okolicach 39 stopni Celsjusza) należy stosować schładzające okłady oraz bezzwłocznie zasięgnąć pomocy lekarskiej.

I najważniejsza sprawa - odpoczynek. W tych trudnych dniach nie wolno forsować organizmu, należy unikać wysiłku fizycznego, dużo odpoczywać i pozwalać na naturalną regenerację. Zwolnić obroty - co w zasadzie wskazane jest zawsze, nie tylko podczas walki z przeziębieniem.